Invitație la vals

Aşa cum am vorbit în lecţia despre măsuri , există mai multe tipuri de măsuri. Am spus atunci că măsura de patru pătrimi este cea mai des utilizată dar, nu este singura. În această lecţie vom aborda măsura de trei pătrimi (3/4).După cum spune şi titulatura, în loc de patru timpi vom avea doar trei. Mişcarea mâinii drepte va fi, desigur, alta. Pentru început vom aborda varianta mai uşoară, în care vom articula toate corzile.

Ca şi în cazul măsurii de patru pătrimi, cu mâna dreaptă vom articula toate corzile astfel: primul atac va fi de sus în jos, iar celelalte două vor fi de jos în sus şi unul după altul. Dacă la mişcarea de patru pătrimi mâna dreaptă se mişca uniform de sus în jos, acum va trebui să “forţăm” puţin mâna să articuleze de două ori la rând în acelaşi sens.

Repetaţi formula rar şi controlaţi de fiecare dată dacă este corectă.
Cu cât o repetaţi mai mult, cu atât vă va ieşi mai bine şi vom putea merge mai departe.

A doua variantă este puţin mai dificilă pentru că vom aborda o altă manieră de articulare a corzilor, şi anume, prin ciupire. După cum vedeţi şi în imaginea de mai jos, degetele: arătător(i), mijlociu(m) şi inelar(a), ciupesc simultan ultimile trei corzi ale chitarei, respectiv: Mi, Si, Sol. Degetul mare(p), ciupeşte alternativ corzile de sus: Mi, La, Re. Pentru acest lucru, măsurile de trei pătrimi se vor cupla două câte două.

În prima măsură se va ciupi prima coardă, indicată în tabelul de mai jos, iar în a doua măsură cea de a doua coardă.În funcţie de acordul pe care îl vom avea la mâna stângă vom ciupi cu degetul mare(p) anumite corzi şi într-o anumită ordine. Nu voi intra în amănunte teoretice răspunzând la întrebarea – de ce nu putem ciupi oricum corzile? – ci vă voi spune doar atât : nu sună bine dacă ciupim alte corzi decât cele care fac parte din acord !
Aşadar, vă voi da câteva exemple de ordine a ciupirii corzilor pentru principalele acorduri. Lângă acord voi scrie corzile (libere) pe care va trebui să le ciupiţi în ordine, de la stânga la dreapta.

E    – Mi, La
Em – Mi, La
A    – La, Mi (sau|şi) La, Re
Am – La, Mi (sau|şi) La, Re
D    – Re, La
Dm – Re, La
G    – Mi, La
C    – La, Mi
F    – Re, La
H7  – La, Re

Folosind această nouă formulă vom învăţa încă un cântec.
Acesta va fi, bineînţeles, într-o măsură de trei pătrimi.

3/4  A |A |A |A ||A |A |A |A |A |A |E |E |A |A |A |A |A |E |A |A ||
Ref: A |E |A |A7 |D |D |A |A |D |E |D |A |A |E7 |A |E|
A |E |A |A7 |D |D |A |A |D |E |D |A |A |E7 |A |A ||

Dacă vă sperie această scriitură vom folosi ceva mai uşor de citit, dar vom schimba măsura. Rezultatul auditiv este acelaşi.

6/4  A |A ||A |A |A |E |A |A |A E |A ||
Ref: A E |A A7 |D |A |D E |D A |A E7 |A E |
A E |A A7 |D |A |D E |D A |A E7 |A ||


Este mai scurt scris, dar pentru fiecare măsură de şase pătrimi vom avea două măsuri de trei pătrimi.

La Mangalia

muzica: Constantin Ștefănescu

Recomandările cu privire la ordinea învăţării şi interpretării unui cântec nou rămân valabile. Întâi memorăm acordurile şi apoi cântăm cu versuri.

Lecţia următoare: Acorduri suplimentare