Cum citim un TAB ?

În primul rând, ce este un TAB ?

Acesta este un sistem mai simplu ce îi ajută pe cei care nu cunosc scrierea muzicală tradiţională să îşi noteze ceea ce vor să reţină sau să transmită.    

Sistemul acesta se bazează pe reproducerea corzilor, ca fiind şase linii paralele (asemănătoare cu portativul tradiţional), pe care se notează efectiv locul în care vom aşeza degetele.

Găsim aceste scriituri în multe din fişierele de pe Internet şi – oriunde le-am întâlni – este bine să ştim să citim astfel de tabulaturi.   

Pentru a vizualiza un TAB este ideal să folosim un font de scriere mai special (ca cel de la maşina de scris), care, deşi nu este foarte estetic, are următoarea proprietate: literele “W” şi “I”, ca spaţiu sunt identice, ceea ce veţi vedea că ne este de mare ajutor. Este bine de ştiut încă de la început, faptul că Nu putem cânta o melodie după tabulatură fără să o fi ascultat măcar o dată. De preferat este să ştim piesa foarte bine (cum sună), sau să avem o înregistrare cu care să verificăm dacă ceea ce citim din TAB este identic cu ceea ce se aude în melodie. Inconvenientul la aceste TAB-uri este că nu sunt specificate duratele notelor, ci doar unde se pun degetele pe chitară.

Pentru a ne da seama cum se citesc acestea vom folosi nişte exemple.     Corzile sunt prezentate în felul următor: coarda cea mai subţire Mi (e) este scrisă sus, iar coarda cea mai groasă Mi (E), este jos.  Intre cele două corzi Mi aşezarea celorlalte corzi este cea pe care o ştim cu toţii:(Mi, La, Re, Sol, Si, mi). Bineînţeles că dacă vom citi un TAB luat din străinătate, el nu va avea notaţia corzilor în româneşte, aşa că este bine să ştim notaţia internaţională, pe care noi de fapt am învăţat-o cu fiecare acord de până acum

Mi = E
La = A
Re = D
Sol = G
Si = H
Mi = e

Numerele reprezintă locul în care punem degetele şi sunt plasate pe corzile care trebuie articulate.

Ex. 1Ex. 2Ex.3ex.4
e----
H----
G----
D----
A--3-
E----
e-----
H-10--
G-12--
D-----
A-----
E-----
e-0--
H-0--
G-1--
D-2--
A-2--
E----
e-----------
H-----------
G----------9
D----5--9--9
A-5--5--7--7
E-3--3------

Ex.1 – Acest exemplu ne arată nota DO central pe coarda La (a doua de sus în jos) în a treia căsuţă. Articulaţi doar această coardă.

Ex.2 – Acest exemplu ne arată cam acelaşi lucru pe care l-am văzut în Ex.1, dar pe două corzi. Aşadar, articulăm două corzi. Am pus aceste două note la întâmplare.

Ex.3 – Acest exemplu ne prezintă acordul Mi major (E) în format TAB. Ţinem apăsate corzile La şi Re în căsuţa 2 şi pe coarda Sol în prima căsuţă, iar celelalte corzi libere sunt şi ele articulate.

Ex.4 – Este un exemplu mai mult pentru chitările electrice sau pentru iubitorii de muzică rock. Acesta poate fi cântat articulând două sau trei corzi. Aici nu mai contează, mai ales dacă folosim mult distorsion.

Exemplele 2, 3 şi 4 prezintă note cântate simultan. Dacă vrem să reprezentăm pe un TAB o melodie vom scrie cifrele (care reprezintă căsuţele unde vom pune degetele) ca pe nişte mărgele.

Ex. 5
e--------0-----------0---7-7-----7p0----
B------0---0-------0---0-----0-------0--
G----0-------0---0-------------0-------0
D---------------------------------------
A---------------------------------------
E--0-----------0---------0--------------

Cel mai cunoscut exemplu de TAB este cel al piesei “Nothing Else Matters” al formaţiei Metallica, pe care dacă nu l-aţi văzut până acum, vi-l prezint în continuare.Un lucru care trebuie menţionat: americanii, pentru nota Si, folosesc notaţia B iar pentru Si bemol – B bemol. Europenii, pentru Si, folosesc notaţia H, iar pentru Si bemol – B.  De aceea există diferenţe de scriitură.   

Pentru cei care vor să înveţe piesele au în continuare TAB-urile, luate de pe Internet, în forma lor originală.

Lecţia următoare: O nouă serie de acorduri